Thursday 18 September 2008

CARA SAMBUT HARI RAYA

Cara Sambut Hari Raya
Jangan sekali2 disambut dgn hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagaikemungkaran dan kemaksiatan,
Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal(sudah mati) menangis kerana peluang untuk berehat telah berakhir.Adalah di cadangkan semoga keluarga menziarahi kubur pada petang akhirRamadhanatau jika kuburnya jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar.Semoga mereka diampuni.

Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya dan berdiri di pinturumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah sekali utk mereka.

Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita makaanak2 akan ingat kpd kita.



Kesimpulannya Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia sebaik2 bulan, penuhkeberkatan, pengajaran, mendidik mempunyai ketahanan dan penuh dgnamalan-amalan untuk mendekatkan diri kpd Allah dan hubungan sesam manusia.Oleh itu bersiap sedialah dari awal supaya ia benar2 mengubah sikap yg baik dan seterusnya menjadi insan yg soleh/solehah. Semoga dipertemukan diRamadhan yang akan datang.

No comments: